Det fanns en tid där det kryllade av små bussbolag runtom i kommunen. Karl-Gustav hade eget bolag. Gunnarsjö likaså, och Bua. Till och med i Grimmared fanns det en taxi och en buss. Den tiden är dock sedan länge förbi: Karl-Gustavs buss köpte upp Gunnarsjös bussbolag, och Karl-Gustav köptes i sin tur upp av Veddige Buss, som även tog över Grimmareds verksamhet.
– Vi är det sista lokala bussbolaget, säger Hans-Olof “Dole” Nilsson, vd för Veddige Buss, när vi träffar honom på kontoret en tisdagförmiddag i maj för att prata om företaget som i år firar femtioårsjubileum.
Tomas Haugen, som kört för bolaget sedan 1992 rättar:
– Säg inte att vi är det sista, det låter som att det är på väg utför. Vi är det enda lokala bussbolaget, det är stor skillnad.
Det må upplevas som en liten nyansskillnad i ordvalet, men det säger något om företaget som bokade körningar med sina tre taxibilar och en liten Mercedes-Benz-buss när Doles pappa Håkan köpte dåvarande Veddige Taxi av Georg Johansson 1971. Köpekontraktet sitter fortfarande i en pärm inne i arkivet (se foto här intill).
Sista taxikörningen genomfördes 2010. Sedan har det varit buss för hela slanten, även om busstrafiken tagit över långt tidigare. När Dole övertog företaget från Håkan 1995 bytte företaget namn till Veddige Buss.
– Jag får ofta frågan om hur många fordon vi har i företaget, berättar Dole. Folk ser våra bussar ute på vägarna, både när vi gör våra beställningskörningar eller kör skolskjutsar, och tänker att “det är väl 5-6 bussar kanske?”. Men vi har faktiskt 26 bussar.
Verksamheten har som för de flesta företag påverkats kraftigt av den rådande situationen med pandemin. Innan covidkrisen bröt ut utgjorde beställningstrafiken ungefär hälften av företagets omsättning. Kyrkor, pensionärsföreningar, idrottsklubbar, företagsresor över hela Europa – Veddige Buss kör i stort sett alla slags beställningskörningar. Nyligen slöt man avtal med Varbergs BoIS och har en dedikerad BoIS-buss till den allsvenska fotbollklubbens förfogande. Men beställningstrafiken står i stort sett helt stilla nu, så när som på de körningar man gör åt idrottsklubbar som fortfarande tillåts tävla på de högre nivåerna.
– I oktober 2019 köpte vi in tre nya bussar som vi skulle använda till beställningstrafiken, och bara några månader senare bröt pandemin ut och satte tvärstopp. Bussarna står fortfarande still.
Men bussbolaget som må vara det enda lokala som är kvar, men knappast det sista, blickar framåt:
– Beställningstrafiken kommer vi att jobba upp igen så snart den här krisen ebbar ut. Kunderna kommer tillbaka, det är vi övertygade om.
Dole andas framtidstro. Med rätt perspektiv och inställning går det alltid att hitta vägar ut ur kriser. När företaget förlorade en viktig upphandling om skolskjutsar var Dole på semester i Kroatien. Kontoret ringer – en av företagets konkurrenter har vunnit upphandlingen, och ett annat företag, Orusttrafiken, fick en mindre del av trafiken. Och Veddige Buss stod utan körningar. På hustruns uppmaning kontaktar Dole Orusttrafiken och föreslår ett samarbete, där Veddige Buss kan ta hand om de lokala körningarna som underleverantör. Det blir ett samarbete som pågår i 10 år, vilket Dole menar kan ha varit företagets räddning under den perioden.
– Upphandlingar är viktiga. Vi måste ha fasta körningar för att stå stadigt. När vi förlorade den upphandlingen gav jag mig den på att vi skulle vinna tillbaka uppdraget nästa gång vi fick chans – framförallt uppgiften att köra skjutsar till och från Veddigeskolorna, det är en oerhört viktig sak för oss. Och nästa gång vi fick chansen att lämna anbud vann vi.
Skolskjutsarna utgör en viktig del av de fasta körningarna. Företaget har genom åren kört skolskjuts över i stort sett hela kommunen. Under ett par år hade man till och med körningar i Falkenberg.
– Vi hade trafik i Tvååker, med bussar som gick där, och blev faktiskt tillfrågade att köra i Falkenberg. Vi hade slutat med taxikörningar och såg ett tillfälle att vidga våra vyer lite, berättar Dole.
Tomas flikar in:
– Det är roligt att köra skolbarn. Aldrig en lugn stund, och ungar är ofta pratiga och har massa frågor de måste få ur sig: “vad gör den knappen? vad händer om man trycker där?”
Han fortsätter:
– Vi är nog inne på tredje generationen skolbarn som “passerar genom” våra bussar. Det var en liten förskoletjej som brukade åka med oss. Jag sa till henne: “när du slutar nian, då är det väl dags att jag byter jobb”. Det var rätt längesen hon slutade skolan, och jag kör fortfarande!
Dole berättar också att barnen som åkt med skolskjutsarna ofta är de som i vuxen ålder återkommer och bokar resor med Veddige Buss:
– Det är inte ovanligt att någon som beställer en körning åt ett företag visar sig vara någon som åkt skolskjuts med oss när de var små.
När vi pratar ringer telefonen, en skola i Slöinge behöver en körning. Jag passar på att fråga Dole om det ofta blir körningar med kort varsel.
– Det händer hela tiden. Bussar går sönder, chaufförer blir sjuka, tågtrafiken strular och det behövs ersättningsbussar. Problemlösning är en stor del av jobbet. I ärlighetens namn så tror jag att det är en av anledningarna till att det fortfarande drar i mig att komma till kontoret efter 38 år på jobbet.
Ibland krävs det lösningar utöver det vanliga. När askmolnet efter vulkanen Eyjafjallajökulls utbrott 2010 satte stopp för flygtrafiken i större delen av Europa befann sig Dole på hästtävling i Halmstad – barnen har alltid hållit på med ridning. En man i närheten pratar i mobiltelefon och Dole hör honom diskutera med någon i andra änden om hur man ska få hem en grupp resenärer från Rom. Dole sticker till mannen ett visitkort, och strax efter ringer Doles telefon. Stråx går en buss från Veddige, hela vägen ner till Rom, och hämtar upp ett sällskap på 15 som är strandsatta på grund av den inställda flygtrafiken. Inte nog med det, Dole lägger upp en annons på Blocket om körningen från Rom. Fler sällskap som befinner sig på olika platser utmed vägen norrut hör av sig, och efter några stopp genom Europa rullar så småningom en fullsatt buss med resenärer in över gränsen till Sverige.
Numera registreras alla körningar digitalt, men fram till för ett par år sedan skrevs de in i böcker. Hur långt tillbaka i tiden arkivet sträcker sig vet jag inte, men Dole letar fram en bok med körningar från 1983 och bläddrar fram juli månad, närmare bestämt tisdagen den femte.
– Här, säger Dole, och pekar på en rad med texten “9.00 Karlberg–Läkarstationen”. Det där är min första körning, en taxi till sjukhuset. Jag hade precis tagit körkort.
Idag, snart 38 år senare, rullar inga taxibilar omkring med “Veddige Taxi” tryckt på sidan längre. Men 26 bussar som tillsammans tar in 1177 passagerare rullar omkring på de hallandska vägarna, med idrottslag och skolbarn, i linjetrafik – och inom en snar framtid återigen med kyrkgrupper, pensionärsföreningar och på gruppresor över hela Europa.
Veddige Buss är det enda lokala bussbolaget kvar, men arenan är global. Några planer på att byta namn för att spegla det stora upptagningsområdet är det tal om.
– Jag är nog en riktig lokalpatriot, säger Dole. Det ska synas att det är Veddige Buss, både när våra bussar är ute och kör, och i andra sammanhang. Det är därför det även är angeläget för oss att vara med och sponsra idrottsföreningar och andra engagemang. Jag är Veddigebo, och det vill jag ska synas.
Text: Samuel Linde