Hemköp i Veddige har precis öppnat butiken för riskgruppskunder när jag anländer för ett studiebesök. Klockan är strax efter 7 på morgonen, och för den som är van vid att snabbt dyka in i affären vid 17-tiden för att panikhandla något enkelt till familjen på väg hem från jobbet är kontrasten slående. Det är nästan som att kliva in en kyrka några minuter efter att gudstjänsten börjat. Lugn och ro, ingen stressar, alla håller avstånd och visar hänsyn.

Jag är här för att träffa Johanna, som är en av de ansvariga för Hemköps nya satsning: sedan i oktober går det att handla sin matkasse online.

Johanna på väg med vagnen mellan hyllraderna på Hemköp.
Johanna plockar dagens första leverans.

Trenden som började med hemleverans av färdiga matkassar har utvecklats de senaste åren, och numera är onlineköp något som många butikskedjor erbjuder. De stora matvaruhusen har varit igång länge, men i coronatider har även mindre butiker hoppat på tåget.

I ärlighetens namn är det lika mycket självisk nyfikenhet som för allmänintressets skull jag är här. Jag har velat testa den nya tjänsten och se om eftermiddagshetsen på så sätt kanske går att undvika. Men jag vill ju inte chansa, tänk om jag gör fel? Tänk om jag köper för mycket – eller för lite? Kan man köpa för lite? Vad händer om jag vill ha något som inte finns i butiken? Många av mina frågor går säkert att läsa sig till, men jag tänker att ett studiebesök borde vara bästa sättet att få reda på hur det fungerar.

Tjänsten har varit igång en dryg månad, och gensvaret har varit väldigt positivt. Det tog extra fart när de nya corona-restriktionerna infördes i början av november.

När jag träffar Johanna håller hon på att plocka ihop en större beställning. Fyra matkassar står på den speciella vagn som används för detta syfte – komplett med inbyggd våg för frukt och grönt.

– Det här är en ovanligt stor beställning, berättar Johanna. I vanliga fall brukar vi plocka ihop flera matkassar samtidigt.

En fullpackad matkasse.
Stureost. Det självklara valet när du egentligen älskar Hushållsost men vill känna dig lite mer vuxen.

Eftersom köp över 700 kronor plockas utan någon serviceavgift finns det en poäng med att lägga en lite större beställning. För mindre beställningar debiteras en serviceavgift på 49 kronor. För den med koll på sitt kylskåp och kan det här med matplanering finns det definitiva fördelar med att handla online.

Beställningarna plockas i regel till dagen efter. Kunden väljer själv tid för upphämtning nästa dag, ett tvåtimmarsfönster mellan klockan 10 och 18. Vill man ha snabbare hantering finns det ett expressalternativ, men det kostar extra.

– Man kan även lägga sin beställning upp till sju dagar i förväg, förklarar Johanna. Det kräver ju lite framförhållning, förstås.

Mina frågetecken börjar rätas ut, och jag inser att mitt drömscenario om att kunna beställa en påse chips och hämta upp den fem minuter senare inte är riktigt realistisk. Det blir i vilket fall en väldigt dyr påse chips…

Vagnen med matbeställningen får ibland navigera i trånga passager.
Vagnen har stora lastytor, men är ändå lätt att navigera. Ibland blir det trångt, oavsett.

Men hur stort är utbudet då? Kan jag verkligen handla allting online som finns på butikshyllorna?

– Allt som ingår i Hemköps standardsortiment finns att köpa, berättar Johanna. Det vi inte kan erbjuda online är vissa närproducerade varor, vilket är lite trist. Men allt annat finns.

Och om nånting saknas?

– När du beställer online kan du välja att låta oss ersätta en vara som inte finns inne med en likvärdig, eller bättre – utan att det kostar något extra, förklarar Johanna. Är det mer känsliga varor, som till exempel något från köttdisken, då ringer vi upp kunden och hjälper till att hitta ett alternativ.

Så om torskfilén är slut får jag ingen Gorby-pirog alltså, tänker jag. Jag lägger denna information på minnet.

Under tiden jag följer Johanna runt i butiken uppstår en av de situationer hon beskrivit, vilket också kastar ljus över en situation där logistiken ibland inte alltid är helt hundra­procentig. Kunden har beställt en viss typ av bröd, men brödleveransen har inte kommit in ännu.

Brödhyllan på Hemköp i väntan på dagens leverans.
Ett av problemen som kan uppstå: dagens leveranser har inte kommit in än. Vad ersätter man Hönökaka med?

– Brödet kommer vid 10-11-tiden, för det mesta, säger Johanna. Och vi försöker ju plocka beställningarna nu på morgonen, medan det är lugnt och vi kan röra oss runt med vagnen ganska obehindrat. Om en kund har bokat utlämning av sin matkasse klockan 10 kan det bli lite stressigt. Ofta gör vi klart beställningarna så långt det går, och lägger dit brödet allra sist.

Studiebesöket börjar närma sig sitt slut, jag tänker att jag låter Johanna göra sitt jobb i lugn och ro. Men när beställningen är redo att hämtas ut, vad händer då?

– Utleveransen sker alltså på baksidan av butiken, utlämningsplatserna är tydligt uppmarkerade med röda rutor. Du behöver alltså inte gå in överhuvudtaget – vi kommer ut med varorna till dig.

Goda nyheter för den som tillhör en riskgrupp, har trötta barn i baksätet, eller en dålig hårdag. Alla vinner!

Text och bild: Samuel Linde